پنجشنبه 23 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير بهداشت: سرعت رشد علم در ايران ۱۱ برابر کشورهای دنيا است، فارس

خبرگزاری فارس: وزير بهداشت و درمان گفت: سرعت رشد علم در ايران ۱۱ برابر کشورهای دنيا است و پس از ايران ترکيه با ۵.۵ برابر متوسط علمی دنيا رتبه دوم را دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضيه وحيد دستجری در همايش گردهمايی بزرگ دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بايد هرچه سريعتر پرداخت از جيب مردم در نظام سلامت را کاهش و در سرلوحه کاری خود جلب رضايت مردم را بيش از پيش قرار دهيم.

وی اضافه کرد: در عين اينکه برنامه‌های زيادی همچون تدوين نقشه جامع علمی کشور را پياده می‌کنيم دانشگاههای علوم پزشکی کشور نقشه جامع سلامت خود را تدوين کرده‌اند و امروز به دنبال آن هستيم که نقشه جامع سلامت کشور را تدوين کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وحيد دستجری با بيان اينکه سياست‌های کلان وزارت بهداشت براساس اين دو نقشه به ثمر خواهد نشست اضافه کرد: البته روزمره با معضلات سلامت کشور مانند مرگ و مير مادران باردار، نوزادان، افزايش بيماری‌های مانند سرطان و بيماران قلبی،‌ مالاريا، سالک و ايدز که هنوز هم برای ما مسئله‌ساز هستند مواجهيم.

وزير بهداشت ادامه داد: همکاری‌ها و هماهنگی‌های بين بخشی که از اهميت بسيار بالايی برخوردار است که در شورای عالی سلامت و امنيت غذايی با حضور رئيس جمهور يا معاون اول آن و ۸ نفر از وزرای دولت تدوين شود چرا که حل حجم زيادی معضلات سلامت به ويژه آلودگی هوا و آب از توان وزارت بهداشت خارج است.

وی گفت: در جلسه آخر شورای عالی سلامت در زمينه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ۵۲ شاخص براساس شاخص‌های عدالت و سلامت تبيين کرده‌ايم که هر کدام از اعضای شورا بايد تا سال ۹۱ گزارش مکتوب فعاليت‌های خود را به شورا ارائه دهد. همچنين شوراهای سلامت استانی با تأسيس کارگروه‌هايی پيوست‌های اين مصوبات را به اجرا می‌گذارد.

وحيد دستجری ادامه داد: براساس اين مصوبات وزارت کشور موظف شد برنامه پياده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهرها که موجب تغيير شيوه زندگی افراد می‌شود را طراحی و اجرا کند و گزارش آن را هر ۶ ماه يکبار به شورای عالی سلامت بدهد. همچنين در اين برنامه حذف مالاريا به ويژه مالاريا فالسی پاروم برنامه‌ريزی شد.

وی يادآور شد: بعداز تصويب اين موضوع در شورای عالی سلامت توانستيم ميزان ايجاد موارد جديد فالسی‌پاروم را در کرمان به صفر برسانيم و در سيستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتيب ۷۰ و ۵۰ درصد کاهش داشته باشيم.

وحيد دستجری اضافه کرد: همچنين برنامه کنترل سالک در ۱۸ استان کشور تدوين شد که با تمهيدات انجام‌شده و همکاری‌ دانشگاههای علوم
پزشکی توانستيم موارد سالک که در سال ۸۶، ۳۰ هزار بود را به ۱۷ هزار مورد کاهش دهيم.

وزير بهداشت يادآور شد: ۱۸ مورد مبتلا به وبا امسال در کشور داشتيم که ۱۱ مورد آن بيماران ايرانی بودند که با اتباع پاکستانی ارتباط داشتند. اين ميزان ۱۸ مورد در سال طی ۴۰ سال گذشته بی‌نظير است.

وی در خصوص کاهش ميزان ايدز نيز گفت: در سال ۸۸ ميزان مبتلايان به ايدز يک هزار و ۳۵۲ مورد بود و امسال ۵۷۰ مورد رسيده است.

وزير بهداشت در بخش ديگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از مهم‌ترين موضوعات نظام سلامت اين است که اعتبارات سلامت را در توليد ناخالص داخلی کشور بالا ببريم اما آنچه مهم‌تر است مسئله کاهش پرداخت از جيب مردم است که اين کار با حمايت دولت و بيمه‌ها انجام‌ پذيرد.

وی اضافه کرد: مسئله آموزش، امنيت و سلامت همه جزو مسائل هزينه‌بردار بوده است که دولت عزم جدی دارد با اجرای قانون هدفمندی سهم بسيار خوبی را از يارانه‌ها به بخش سلامت دهد تا پرداخت از جيب مردم کم شود.

وحيد دستجری اضافه کرد:‌ بايد در کنار اجرای اين قانون اصلاح الگوی مصرف نيز داشته باشيم که اين اصلاح فقط در خصوص قانون‌های انرژی نيست بلکه مسائلی مانند تجويز منطقی دارو و استفاده صحيح از نيروی انسانی نيز به حساب می‌آيد.

وی گفت: در زمينه تجهيزات پزشکی و داروهای پيشرفته بايد دقت داشت که اين دو در عين داشتن ظاهری زيبا مسائل پشت پرده زيادی دارد لذا در نظام سطح‌بندی خدمات بايد به گونه‌ای برنامه‌ريزی کنيم که اين تجهيزات که مانند تيغ دو لبه می‌مانند هزينه زيادی را به ما تحميل نکند.

وزير بهداشت تصريح کرد: تأمين عادلانه نظام سلامت و تکميل و اصلاح شبکه تا رسيدن به بالاترين مراحل تخصصی از مهم‌ترين مأموريت وزارت بهداشت است که اميدواريم پزشک خانواده را سال آينده به تمام استان‌های کشور تسری دهيم که البته اجرای آن نيازمند اعتبارات و نيروی
انسانی است.

وی درباره ساماندهی اورژانس‌های بيمارستانی نيز اظهار داشت: در سال گذشته ۳۰ ميليون نفر به اورژانس‌های بيمارستانی کشور مراجعه کردند. اين طرح از اولويت‌های وزارت بهداشت است که براساس اين طرح به تمام اورژانس‌ها ابلاغ شده است که پزشک مقيم متخصص ۲۴ ساعته با اولويت طب اورژانس پس از آن با اولويت متخصص جراحی عمومی و داخلی بايد در اورژانس‌ها حضور داشته باشد.

وحيد دستجری گفت: در ۵ سال و نيم گذشته زيرساخت‌های نظام سلامت را بهبود بخشيديم که به عنوان مثال ۱۲ هزار تخت به تخت‌های بيمارستانی کشور اضافه شد همچنين ۹ هزار و ۴۰۰ تا پايان سال به بهره‌برداری خواهد رسيد و ۱۰ هزار تخت نيز در حال تدوين است که اميدواريم تا سال ۹۳ نياز تخت‌های بيمارستانی کشور مرتفع شود.

وزير بهداشت ادامه داد: جذب ۲۳ هزار پرستار که آزمون آن ۶ اسفند برگزار می‌شود از مهم‌ترين دستاوردهای ارتقای کيفی خدمات است.

وی با اشاره به موضوع پژوهش در وزارت بهداشت گفت: ۷.۳ درصد بودجه پژوهشی کشور به وزارت بهداشت تخصيص پيدا می‌کند که اين ميزان منجر به ۳۰ درصد محصولات پژوهشی کشور می‌شود. لذا اين بودجه‌ها بايد رشد بيشتری پيدا کند.

وحيد دستجری اضافه کرد: سرعت رشد علم در ايران ۱۱ برابر کشورهای دنيا است و پس از ايران ترکيه با ۵.۵ برابر متوسط علمی دنيا رتبه دوم را دارد.

وزير بهداشت گفت: در زمينه توليد دارو امروز ۹ دارو با فناوری بالا در کشور توليد می‌شود و ۱۲ داروی ديگر نيز در برنامه توليد قرار دارد که اين ميزان ۲۵۰ ميليارد تومان صرفه‌جويی ارزی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

وی اضافه کرد: در آسيا ۵ کشور ژاپن، کره، چين، هند و ايران توانايی توليد اين داروها را دارند که برنامه وزارت بهداشت اين است که به رتبه
چهارم برسد.

وحيد دستجری خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ريزی‌های انجام‌شده قرار است استنت‌های قلبی و اورولوژی، دستگاههای MIR، سی‌تی‌اسکن که در حال حاضر واردات آن اتلاف سرمايه ملی را در پی دارد در کشور توليد کنيم.

وی در زمينه آموزش نيز گفت: افزايش ۳۵۰ درصدی از سال گذشته تاکنون در پذيرش دانشجويان ارشد، افزايش ۵۰۰ درصدی در دانشجويان PHD و ۲۵۰ درصدی دستياران پزشکی از مهم‌ترين دستاوردهای ساليان گذشته بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016