چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384

روزشمار انتخابات، این هزار و ده نفر، سیدابراهیم نبوی


هر ایرانی بالقوه یک رئیس جمهور است و علت اینکه بسیاری از ایرانیان هیچ حاکمی را قبول ندارند، این است که فکر می کنند خودشان رئیس جمهور بهتری هستند.
برای شناختن جامعه سیاسی ایران یکی از 2357 راهی که وجود دارد، که معمولا به نتیجه نمی رسد بررسی کاندیداهایی است که می خواهند رئیس جمهور شوند و ثبت نام می کنند. در طول پنج روز فرصت ثبت نام 1010 نفر از ملت شریف ایران که بخش اعظم آنها خاتمی را رئیس جمهوری ضعیف و تلویحا خودشان را از او برتر می دانند، ثبت نام کردند. در این بخش از روزنوشت انتخاباتی مروری می کنیم بر برخی از نامزدهای انتخابات امسال

جامعه شناسی خودمانی: سه ماه پیش کتابی خواندم به نام جامعه شناسی خودمانی از دکتر حسن نراقی، کتابی در بررسی جامعه شناختی جامعه ایران، در نوشتن این گزارش دائما یاد این کتاب و یاد دکتر حسن نراقی بودم، به ایشان سلام برسانید و حتما این کتاب را بخوانید.

نگهبان ها و پاسبان ها:
ثبت‌ نام كانديداهای نهمين دوره‌ انتخابات رياست جمهوری از روز سه شنبه 20 ارديبهشت ماه 84 آغاز شد. به دنبال نامزدی قالیباف به عنوان کسی که قبلا مسوول نیروی انتظامی کشور بوده است، بسیاری از نگهبانان، محافظان و نظامیان برای نگهبانی از پست ریاست جمهوری آمادگی خود را اعلام کردند.
ابوالقاسم خاكی نگهبان كارخانه‌ نارين يزد به عنوان اولين فرد براي شركت در انتخابات رياست جمهوري نهم ثبت نام كرد. وی گفت: «من به دليل علائق سياسي در انتخابات نام‌نويسي كردم و حاضرم به نفع ديگران كنار بروم». وی افزود: «برنامه‌های من شفاف‌سازی فروش درآمد نفت و بهبود وضعيت كارگران می‌باشد».
بیماری سیاسی: احساس خودرئیس جمهور بینی شدید، همراه با تمایل به نجات دیگران و احساس خجالت زدگی ناشی از بروز رفتارها در میان خبرنگاران حاضر.
توضیح ملی: هر ایرانی بالقوه یک رئیس جمهور است. علت اینکه بسیاری از ایرانیان هیچ حاکمی را قبول ندارند، این است که فکر می کنند خودشان رئیس جمهور بهتری هستند.

یک دختر 18 ساله:
در بين ثبت نام كنندگان يك دختر 18 ساله نامزد ریاست جمهوری شد. او که برای اطمینان همراه با برادرش آمده بود، هدف خود را از شرکت در ثبت نام چنین عنوان کرد: می خواستم نشان بدهم مردم ايران در صحنه‌ حضور دارند.
نتیجه گیری اخلاقی: بخش اعظم مردم ایران دچار عدم شناخت وضعیت خود و مشکل شدید خطای دید هستند.

یاد مسعود بهنود افتادم
مسن‌ترين فرد ثبت نام شده در روز اول، پيرمردی 86 ساله بود كه هنگام ثبت‌ نام عنوان مي‌كرد: بازنشسته نظامی است و تا به حال سه سلطان و شش رئيس‌ دولت را ديده است.

علی اکبر نصیری، نوکر ملت ایران
علي‌اكبر نصيری با پوششی شبيه كفن و با در دست داشتن پرچم جمهوری اسلامی، پيش از ظهر روز اول ثبت نام وارد وزارت کشور شد و گفت: كانديداهای ديگر به نفع من كنار می‌روند. وی تاکید کرد: صددرصد صلاحيتم تاييد مي‌شود.
نوع بیماری سیاسی: توهم شدید، تماشای بیش از حد تلویزیون، خودبزرگ بینی تاریخی و جغرافیایی.
نکته غیربهداشتی: مشکل اساسی جامعه ایران این است که کسانی که این حرف ها را می زنند شوخی نمی کنند و کاملا به حرف شان باور دارند.

sabt e nam9.jpg

مبارزه با گرانی
یک احمد توکلی دیگر وارد عرصه انتخابات یا به قول اپوزیسیون وارد کارزار انتخاباتی شد. حاج عبدالعلی سپيدكاسه پير مرد 72 ساله‌ای كه از مشهد برای ثبت نام در انتخابات راهی تهران شده خود را پدر دو شهيد معرفی کرد و از درست كردن ارزانی و از بين بردن گرانی به عنوان شعار اصلی‌اش نام ‌برد.
نتیجه گیری ملی مذهبی: بسیاری از مردم ایران مطمئن هستند که تنها راهی که برای از بین رفتن گرانی، آسفالت خیابان، کم شدن آلودگی و غیره است این است که خودشان رئیس جمهور شوند.

بهمن شاه روشن
وی گفت که قبل از انقلاب كارمند سفارت آمريكا بوده است، او کراوات زده بود و مدعی بود به سه زبان زنده دنیا تسلط دارد، وی گفت: همه خوبند ولی من بدی‌هايی دارم كه جامعه آنها را می‌پسندد.

شورای نگهبان سازمان ملل متحد
ثريا ملك‌زاده 43 ساله كه خود را كارمند بازخريد شده معرفی می‌كرد گفت كه رقيبش معين است و صلاحيتش تاييد می‌شود، زيرا يك بار برای اينكه كارمند سازمان ملل شود صلاحيتش تاييد شده بود.
زندگینامه کاندیدا: وی پس از انقلاب مورد فشار امور اداری سازمان خود قرار گرفت و بازخرید شد، اما بعدا توانست کارمند سازمان ملل و سپس رئیس جمهور شود.

یا مهدی، ادرکنی!
قاط زدن و افتادن توی میکسر از اتفاقاتی است که زیاد در ایران رخ می دهد، در این شرایط افراد احساس می کنند باید کسی بیاید تا آنها را نجات دهد، بعد از مدتی انتظار چون کسی نمی آید تصمیم می گیرند که خودشان بیایند، سپس دستگیر می شوند، اگر معلوم شد قاط زده اند بعد از مدت کوتاهی آزاد شده اند، اگر معلوم نشد قاط زده اند مدتی زندانی می شوند و سپس یا سیاستمدار اپوزیسیون می شوند یا وارد پوزیسیون می شوند.
شخصي به نام مهدی موعود با حضور در ستاد انتخابات كشور قصد ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات رياست‌‏جمهوري را داشت كه به دليل مخدوش بودن شناسنامه و عدم وجود مدارك از ثبت نام وی جلوگيري به عمل آمد.
در شناسنامه مخدوش اين فرد كه لباس عربي پوشيده بود، نام وی مهدی موعود ذكر شده بود. وی نام پدر خود را حسن عسگری عنوان ‏كرد. اين فرد، در اعتراض به عدم ثبت نامش گفت كه امروز قيام خواهد كرد.
توضیح سیاسی: وقتی سالها به یک کشور بگویند کشور امام زمان، مردم فکر می کنند رئیس جمهور باید مهدی موعود باشد.

آرزوهای بربادرفته
عضو شورای اسلامی روستای شهرستانک از توابع شهرستان سبزوار، نامزد ریاست جمهوری شد و در ستاد انتخابات ثبت نام کرد. علی محمد یوسفیان فر 36 ساله و دانشجوی زبان و ادبیات فارسی است و می گوید از کودکی آرزو داشتم به مقامات عالیرتبه کشوری برسم و به مردم خدمت کنم. این داوطلب ریاست جمهوری هیچ یکی از افرادی را که در ستاد انتخابات ثبت نام کرده اند رقیب جدی خود نمی داند و معتقد است اگر خدا بخواهد او رای می آورد... اگر رییس جمهور شوم، به سه شرط با آمریکا رابطه برقرار می کنم، اول اینکه نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند دیگر اینکه نیروهای اسراییل از فلسطین خارج شوند و مهمتر از همه اینکه حقوق بشر را بطور کامل در آمریکا رعایت کنند و جرج بوش مسلمان شود.
نکته اول: برای اینکه این کاندیدا به آرزویی که در کودکی داشت برسد، باید حداقل یک میلیون نفر کشته شوند، آمریکا و اسرائیل نابود شوند و خداوند راسا وارد فعالیت های سیاسی به نفع یک کاندیدا شود.
نکته دوم: اکثر کسانی که می خواهند در ایران به قدرت برسند، قصدشان خدمت به مردم است، منتهی معلوم نیست به چه دلیل وقتی به قدرت می رسند مردم را به نوکری خودشان هم قبول ندارند.

من توی دهن رضاشاه می زنم!
آقا! من نمی دانم چرا امسال همه کسانی که می خواستند به مردم خدمت کنند یا ترک بودند یا از مشهد برای ثبت نام در انتخابات به تهران آمده بودند؟ به نظر می رسد وقتی آدم می بیند همشهری یا همسایه اش در مملکت کاره ای شده است و حکومت هنوز سقوط نکرده است وسوسه می شود خودش هم رئیس بشود.
جواد سلوكي‌ 63 ساله، متولد عجب‌شير از چهره های برتر انتخابات امسال بود. وی با هيبتی‌ ديدنی‌ در حالی که كلاه‌شاپو به سرداشت وارد محل‌ثبت‌نام‌ شد و مورد استقبال‌ خبرنگاران‌ قرار گرفت. او قيافه‌ ای‌ كاملا شبيه‌ به‌ صدام‌ داشت‌ و دليل‌ آمدنش‌ را نياز مملكت‌ به‌ وجودش‌ عنوان‌ ‌كرد. سلوكی‌ گفت‌: دو دوره‌ ثبت‌نام‌ كرده‌ام‌ و به‌ نفع‌ خاتمی‌ كنار رفته‌ام‌، اما اين‌ بار اين‌ كار را نمی‌كنم‌. وی که مانند بقیه مردم ایران فکر می کرد بقیه به او نیازمند هستند، گفت: حق‌ دارم‌ بيايم‌ چون‌ مملكت‌ به‌ من‌ نياز دارد. شعار تبلیغاتی سلوکی جوانان‌ و تحول‌ در كشاورزی‌ است‌. وی گفت: من توی دهن حسنی می زنم. سلوکی معتقد است چون لوازم یدکی تراکتور در بازار وجود ندارد، او می خواهد رئیس جمهور شود تا این مشکل را حل کند.
نکته اساسی: احتمالا اگر آقای سلوکی بتواند یک لوازم یدکی فروشی خوب دایر کند دیگر رئیس جمهور نمی شود.
نکته دوم: گاهی وقت ها یک ایرانی چون حال ندارد از توی یخچالی که دومتر آنطرفتر است، آب برای خودش بیاورد ترجیح می دهد حکومت را تغییر دهد تا بعد از به قدرت رسیدن یک نفر در اختیارش باشد که برایش از توی یخچال آب بیاورد.
جواد سلوکی گفت: من جزو رجال‌ سياسی‌ام‌ چون‌ چند بار ثبت‌نام‌ كرده‌ام‌، سلوکی در مورد مسائل هسته ای گفت‌: ما در ابتدا در منارجنبان‌ اتم‌ داشتيم‌ اما حمامش‌ را انگليسی‌ها دستكاری‌ كردند و خراب‌ شد. به‌ او گفته‌ شد می‌دانيد قيافه‌ شما مثل‌ صدام‌ است‌، گفت‌: بله‌، می‌توانم‌ نقش‌ صدام‌ را هم‌ بازی‌ كنم‌، البته‌ صدا و سيما هم‌ پيشنهادهايی‌ به‌ من‌ كرده‌ است‌. در نهايت‌ از او درباره‌ اينكه‌ بالاخره‌ می‌خواهد رييس‌ جمهور شود يا بازيگر، سوال‌ شد كه‌ گفت‌ هم‌ می‌خواهم‌ بازيگر شوم‌ و هم‌ رييس‌ جمهور، البته‌ رييس‌ جمهور كه‌ شدم‌ كلاهم‌ را برمی‌دارم‌.

sabtenam20.jpg

من توی دهن انشتین می زنم!
زهره‌ عقيلي‌ 50 ساله‌، از خراسان برای ثبت نام به تهران آمد. وی گفت: همين‌ الان‌ از مشهد آمده‌ام‌ و اين‌ گل‌هاي‌ تبرك‌ شده‌ به‌ ضريح‌ امام‌ رضا يكي‌ براي‌ وزير كشور است‌ و ديگري‌ براي‌ انتخابات‌.
نظرات مهم: اگر خانم‌ها هم‌ بتوانند رييس‌ جمهور يا مشاور شوند خيلي‌ مي‌توانند كار كنند، البته‌ هميشه‌ من‌ را كنار زده‌اند حتي‌ زماني‌ كه‌ معلم‌ بودم‌ مي‌گفتند شاهنشاهي‌ هستم‌. من می خواهم دانشگاه‌ باز راه بیندازم. جوانان‌ را به‌ دانشگاه‌ می‌فرستم‌، فقط‌ با يك‌ مصاحبه‌. قطار مشهد را من پيشنهاد دادم و اگر رييس‌ جمهور شوم تا كانادا ريل‌ می‌گذارم و راه‌ باز می‌كنم، با همه كشورها هم‌ رابطه‌ برقرار مي‌كنم.
نکته اول: خیلی از مردم دوست دارند رئیس جمهور شوند که وزرا و آدم های معروف را ببینند.
نکته دوم: مردم فکر می کنند چون رضاشاه برای پیشرفت کشور راه آهن کشید، همه روسای کشور باید تمام جاده های آسفالت را هم ریل گذاری کنند.

یک ایرانی باید یک زائو باشد
برای اینکه یک ایرانی تصمیم بگیرد نامزد انتخابات شود، انگیزه های مختلفی می تواند وجود داشته باشد. مثلا شما به ساندویچ فروشی می روید و مغازه دار نمک زیادی به ساندویچ شما می زند، شما چون خجالتی هستید و می ترسید به مغازه دار اعتراض کنید یا روی تان نمی شود تصمیم می گیرید رئیس جمهور شوید تا وزیر کشور را عوض کنید تا شهردار تغییر کند و شهرداری روی کار بیاید که به ساندویچ فروش ها بگوید که روی ساندویچ مشتری زیاد نمک نزنند. یا مثلا خواهر شما در حال زایمان است....
مصطفي‌ چراغي‌ اهل‌ روستاي‌ گورادل‌ از اردبيل‌، کشاورزی که روز سوم ثبت نام کرد، اعلام کرد که قصد دارد رئیس جمهور شود تا شرايط زايمان را در كشور راحت تر كند تا با افزايش جمعيت كشور بتوانيم قوى باشيم. وى مى خواست خاتمى را وزير كشاورزى خود كند.وی گفت: 9 كلاس‌ سواد دارم‌ و فكر مي‌كنم‌ 12 بچه‌ داشته‌ باشم‌، شش‌ تا دختر و شش‌ تا پسر. او همچنين‌ مهدي‌ كروبي‌ را به‌عنوان‌ وزير آموزش‌ و پرورش‌ خود انتخاب‌ كرده‌ بود. وی گفت از لاریجانی هیچ استفاده ای نخواهم کرد.
یک نکته مهم: بعضی ها فکر می کنند علت اینکه آدم نباید زیاد بچه داشته باشد این است که زایمان سخت است.

یک قالیباف گریم نشده و طبیعی
همیشه اینطور نیست که وقتی کسی قالیباف شد چهره اش را عوض کند و خودش را شبیه کس دیگری نشان دهد، ممکن است یک نفر قالیباف باشد و علیرغم اینکه کاندیدا می شود، اما جواد بازی هم درنیاورد.
يك قاليباف واقعی هم ثبت نام كرد. وى فرق خود با سردار قاليباف را شغل قالى بافى خود مى دانست و مى گفت اگر آقاى كروبى ۵۰ هزار تومان به هر ايرانى مى دهد من ۵۲ هزار تومان مى دهم.

فراق در روز وصال
مشکل یکی دوتا نیست. در حالی که بخش اعظم سیاستمداران ایرانی دوست دارند نشان بدهند که روشنفکر و نویسنده و هنرمند هستند، یک خواننده پاپ نامزد انتخابات شد. آیا او واقعا می خواست رئیس جمهور شود؟
وی گفت: نمي‌خواهم‌ رييس‌ جمهور شوم‌ فقط‌ مي‌خواهم‌ حرفم‌ را بزنم‌.
مهم ترین مشکل ارشیا برای اینکه رئیس جمهور شود این است که شورای نگهبان ممکن است او را تائید کند و این مساله او را بشدت آزار می دهد. وی گفت: بخاطر مسائل‌ فني‌ دوست‌ ندارم‌ تاييد صلاحيت‌ شوم‌ اما خودم‌ را رجل‌ سياسی‌ می‌دانم‌.
وی که برای ثبت نام آمده بود در همان ستاد انتخابات کشور بخشي‌ از آلبوم‌ فراق‌ را براي‌ خبرنگاران‌ با آواز خواند.
نتیجه گیری اخلاقی: کسی که بلد نیست یک ترانه را برای خواندن در روز ثبت نام انتخاب کند چطور می تواند یک کشور را اداره کند؟
نکته مهم: واقعا چرا خیلی از مردم فکر می کنند حرفی برای گفتن دارند؟

گفتگوی تمدنها با لهجه غلیظ
طيبه‌ مصدق‌، 60 ساله‌ از اردبيل‌ . او كه‌ به‌ درستي‌ نمي‌توانست‌ حتي‌ فارسي‌ صحبت‌ كند، گفت‌: برنامه‌هاي‌ خوبي‌ دارم‌ و اگر انتخاب‌ شوم‌ مي‌دانم‌ چكار كنم‌ . براي‌ بيكاري‌ كارخانه‌ درست‌ مي‌كنم تا جوانان‌ سر كار بروند و سيگاري‌ها و معتادين‌ را هم‌ جمع‌ مي‌كنم.
سه مشکل اساسی: یکی از مشکلات مهم کشور ما این است که رهبرانش هیچ زبان خارجی بلد نیستند. یک مشکل مهم دیگر کشور ما این است که اپوزیسیونش فارسی را یا با لهجه آمریکایی حرف می زنند یا با لهجه ترکی و لری غلیظ، فقط مانده یک رئیس جمهور داشته باشیم که فارسی بلد نباشد حرف بزند.

جان! جواد چه گوارا!
جواد صابر با پيراهني‌ از عكس‌ چه گوارا و كلاهي‌ مانند او در وزارت‌ كشور حضور پيدا كرد. وی گفت‌: از بچگي‌ عاشق‌ ارنستو بودم‌ و چون‌ آمدن‌ خود را نوعي‌ اعتراض‌ احساس‌ كردم‌ آمدم‌ تا ثبت‌نام‌ كنم‌. او اضافه‌ كرد: مي‌خواهم‌ انقلاب‌ كنم‌ اما نه‌ مسلحانه‌ بلكه‌ ايدئولوژيكي‌ و همه‌ اعضاي‌ كابينه‌ من‌ افراد روشن‌ جامعه‌ خواهند بود. او 19 سال‌ و اهل‌ قائم‌شهر است. وی می داند‌ تاييد صلاحيت‌ نمي‌شود‌.
سی سال بعد: شما واقعا فکر می کنید 49 سال و 19 سال خیلی فرق می کند؟ واقعا فکر می کنید چیزی عوض می شود؟
نتیجه گیری آموزشی: یکی از دلایلی که مردم ایران با هم زیاد دعوا می کنند و خشونت در روابط اجتماعی وجود دارد این است که حرف همدیگر را نمی فهمیم، بخاطر اینکه هر کسی از هر کلمه ای برای رساندن هر منظوری استفاده می کنند.

دفتر خاطرات
شما فکر می کنید چرا براساس آمار مردم ما این همه ناراحتی روانی دارند؟ فکر می کنید چه چیزهایی می بینند و چه حرف هایی می شنوند که مشنگ می شوند؟ يك كارشناس مترجمي زبان انگليسي برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. وی گفت: مي دانم كه رد صلاحيت خواهم شد، اما براي اين كه دفتر خاطراتم را تكميل كنم اقدام به ثبت نام كرده ام.

جهانی سازی ایرانی
اشتباه می کنید که فکر می کنید حسنی یک موجود نایاب یا کمیاب در کشور است. از این خبرها نیست، بسیاری از مردم وطن عزیزمان ایران فقط لازم است دهان شان را باز کنند و در مورد مسائل مهم نظر بدهند، تا بگویند حسنی، تو حرف نزن که من حرف می زنم. گاهی اوقات فقط لازم است گفته های آدم ها مکتوب شود تا معلوم شود که ما در چه دانشکده فلسفه ای زندگی می کنیم. شما فکر می کنید فقط هخا و هاله و فولادوند و شایان کاظمی خل و چل هستند و پرت و پلا می گویند؟
«حسين دوست مجرد» در حالی که با بساطش به وزارت كشور آمده بود اعلام كرد: «امكاناتم براى رئيس جمهور شدن، دويست كيلو سكه و پنج هزار تسبيح است. من به سكه بدون مرز و ثروت جهانى مى انديشم چون شعار من جهانى سازى است.»
او در مورد برنامه هایش گفت: «من ورزش زورخانه اى را در ايران اجبارى مى كنم و دستور مى دهم تا در تمامى اماكن مذهبى جهان شبانه روز به روى مردم باز باشد. من براى هر فرد مدعى انسانيت، رفتگرى را به طول ۱۲ متر اجبارى خواهم كرد!!» وی گفت: اگر از تلويزيون فرصت تبليغ حتى در زمان ۱۰ دقيقه پيدا كنم ۱۵ ميليون راى را مى آورم و اگر اين امكان فراهم نشود، حداقل ۵ ميليون راى خواهم داشت.
بحران ریاضی: شاید یکی از نتایج افزایش جمعیت در ایران این است که مردم تفاوت 5 میلیون نفر و 15 میلیون نفر را بخوبی درک نمی کنند.

حضور برای غیاب
بسیاری از کاندیداها از همان زمان ثبت نام اعلام کردند که ثبت نام کرده اند تا به نفع دیگران کنار بروند. این فداکاری قابل درک است، اما بسیاری از شهرستانهای دوردست به تهران آمدند و بعد از کلی زحمت و دردسر خودشان را به وزارت کشور رساندند تا ثبت نام کنند و بعد انصراف بدهند. حتما خواهید گفت این آدم ها مشکل دارند، بسیار خوب، نگاهی به تاریخ انقلاب ایران و تاریخ صدساله کشور کنید تا ببینید چقدر آدم از مشهد به تهران آمده اند تا بعد از ثبت نام انصراف دهند. «محمودرضا ميردليرى» که از كلاله آمده است، مى گويد: «آمده ام ثبت نام كنم و به نفع آقاى هاشمى انصراف دهم.»
سووال: فکر می کنید که وقتی هاشمی رئیس جمهور شد، بهتر است چه کاری انجام دهد؟
جواب: بهتر است برای اعتراض استعفا دهد.

در آسمون یک ستاره هم ندارم
یک كارتن خواب ۴۰ ساله كه با خبرنگار شبكه آلمان به زبان آلمانى صحبت مى كرد، گفت که «ستاره شناس» است. او گفت: معاون اولم ابراهيم اصغر زاده خواهد بود. وزير ارشادم هديه تهرانى و وزير جهادم اعظم طالقانى. او اعلام کرد: براى وزارتخانه هاى كشور و دادگسترى و مسكن هم به ترتيب رحيم صفوى، سيد محمد خاتمى و مير حسين موسوى را در نظر گرفته ام. او در پايان گفت كه به هاشمى راى خواهد داد.
تبریک و تسلیت: این فاجعه مولمه را به ابراهیم اصغرزاده، هدیه تهرانی، اعظم طالقانی، رحیم صفوی، سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی تبریک و تسلیت می گوئیم.

شرط سنی
فکر می کنید چرا خیلی از مردم قانون اساسی را نخوانده اند؟
جواب: چون قانون اساسی هم کتاب است.
سووال: فکر می کنید چرا بعضی از مردم قانون اساسی را خوانده اند؟
جواب: چون مجبور بوده اند و باید نمره می گرفتند.
فکر می کنید اگر به یک جوان بیست ساله بگویند چرا تاریخ کشورت را نمی شناسی چه جوابی می دهد؟
جواب: چون سنم کم است.
فکر می کنید اگر به یک جوان بیست ساله بگویند چرا می خواهی رئیس جمهور شوی چه می گوید؟
جواب: چون باید کار دست ما جوان ها باشد.
مهديه زرانداز دختر ۲۱ ساله اى كه چهره جذابش توجه خبرنگاران را به خود جلب كرده است، قانون اساسى را كامل نخوانده است، وی گفت: چون «سنم قد نداده است.» وی که برای انتخاب شدن ثبت نام کرده است، گفت: می خواهم به هاشمی رای بدهم، اين دانشجوى جوان پيش بينى مى كند كه يك ميليون راى خواهد داشت.
یک نکته عجیب: این دانشجوی زیبا و جوان پیش بینی هم می کند؟
یک نکته عجیب تر: خیلی از کسانی که برای ثبت نام آمدند فکر می کردند می خواهند انتخاب کنند، فکر نمی کردند که می خواهند انتخاب شوند.

آبیته، قرمزته، مهرعلیزاده ته!
یکی از مشکلات آدم های محبوب و معروف این است که چون دیگران دوست شان دارند، آنها فکر می کنند می توانند مشکل دیگران را هم حل کنند. ناصر حجازی روز 7 اردیبهشت امسال گفته بود: جنبه های منفی حضورمن درانتخابات بیش ازجنبه های مثبت آن است وبه همین خاطر می خواهم دراین خصوص تصمیم درستی اتخاذ نمایم. وی با وجود اینکه می دانست جنبه های منفی حضورش بیشتر از جنبه های مثبت آن است، باز هم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. ناصر حجازي گفت: من احساس كردم به عنوان يك ايراني وظيفه دارم نسبت به سرنوشت كشورم مسئول باشم و اينك توان حل مشكلات كشور را در خود مي‌بينم.
وي گفت: اولويت برنامه من بازگرداندن انديشمندان ايراني به كشور و جذب سرمايه‌هاي فراوان ايرانيان خارج از كشور است كه مي‌تواند تاثير فراواني در حل مشكلات اقتصادي ايران بگذارد. وي در خصوص كابينه خود گفت: در كابينه‌ام به كمتر از فوق ليسانس‌هاي تحصيل كرده در خارج از كشور رضايت نخواهد داد. وی در پاسخ به اين سوال كه رقيب اصلي‌اش در انتخابات كيست؟ گفت: من هيچ رقيبي ندارم.
ناصر حجازی گفت: برنامه من اجراي دقيق قانون است و به قانون شكنان كارت قرمز نشان مي‌دهم. وی درباره استفاده از علي پروين در كابينه خود گفت: براي او هم در دولت خود برنامه‌هايي دارم.
وسوسه شیطانی: یکی از بدترین وسوسه های ممکن برای یک ایرانی سرشناس این است که وسوسه بشود ببیند چند نفر طرفدار دارد، کسانی که نمی توانند جلوی این وسوسه را بگیرند این خوش شانسی را دارند که صلاحیت شان توسط شورای نگهبان رد شده و حیثیت شان توسط این شورا حفظ می شود، اما فرض کنید این اتفاق نیفتد....

مشکل مهرعلیزاده
هیچ عیبی ندارد که آدمی مثل علی دائی یا خداداد عزیزی فکر کنند چون سرشناس هستند، بنابراین می توانند رای بیاورند، این توهمات برای آدم های سرشناس زیاد پیش می آید، اما توهم وحشتناک این است که کسی که مسوول سیاسی ورزش کشور است، چون مورد احترام آدمهای معروفی مثل ورزشکاران است و چون کلی عکس با آدمهای معروف دارد، فکر کند محبوب طرفداران آدمهای محبوب هم هست. این سوء تفاهم قبلا برای حسن غفوری فرد و صفایی فراهانی و هاشمی طبا( درست یادم نیست، هر سه یا هر دو) به عنوان مسوولان ورزش کشور پیش آمده بود و هر دو نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند.
مهرعلیزاده در اين مورد كه چرا هركس به سازمان تربيت بدنى مى آيد، نامزد انتخابات رياست جمهورى مى شود؟ گفت: شايد چون با جوانان آشنا است. وی که مدیر کل تربیت بدنی سیستان و بلوچستان را بخاطر اینکه از او برای انتخابات حمایت نکرده است اخراج کرده است، گفت: به تمام مديران خود در سراسر كشور نيز اعلام كرده ام كه در ساعات ادارى و از امكانات ادارى براى تبليغ براى من استفاده نكنند. وی در پاسخ به این سووال که چرا عكاسى كه همراه شما است ، دوربينى دردست دارد كه در آن برچسب اموال سازمان تربيت بدنى وجود دارد؟ پاسخ داد: ما با پرداخت هزينه و حق الزحمه در برنامه هاى تبليغاتى خود از وسايل استفاده مى كنيم. مهرعلیزاده متاسفانه اعلام کرد: «همه كسانى كه ثبت نام كرده اند، رقيب من محسوب مى شوند و من نيز تا آخر هستم و به نفع هيچ كس كنار نمى روم.»

من توی دهن تراول چک می زنم
کواکبیان سنگین ترین و وزین ترین و برجسته ترین مدیر روزنامه اصلاح طلب- محافظه کار- چپ تاریخ معاصر ایران نیز نامزد ریاست جمهوری شد. وی که هم پول ندارد و هم مطمئن است جناح های سیاسی فقط بخاطر پول از یک کاندیدا حمایت می کنند، گفت: چون تراول چك ندارم حمايت نمي شوم.
نکته اساسی: نداشتن پول اصلا مهم نیست، نداشتن تراول چک مهم است، بسیاری از نامزدها بوده اند که در انتخابات میلیاردها هم پول داشتند، اما چون تراول چک نداشتند مورد حمایت قرار نگرفتند و انتخاب نشدند.
سووال مهم: فکر می کنید کسی که مطمئن است بدون پول نمی تواند انتخاب شود و مطمئن است که پول ندارد، چرا نامزد انتخابات می شود؟
کواکبیان که تا یک روز قبل اعلام نکرده بود می خواهد کاندید بشود، گفت: بعد از اعلام نظر شوراي نگهبان خواهم گفت كه چرا رسانه هاي جمعي از يك معلم دانشگاه كه تراول چك ندارد در ستادهاي انتخاباتي خرج كند حمايت نمي كنند و فقط اخبار افراد معدودي پوشش داده مي شود. وی تاسف همگان را از نیامدن میرحسین برانگیخت و گفت: ايكاش ميرحسين مي آمد تا من ثبت نام نمي كردم! همگان گفتند: ایکاش!

همشهری قهرمان! امید خلق ایران!
فقط از روستاهای آذربایجان نبود که مقادیر معتنابهی نامزد انتخابات شدند، اکبر اعلمی، جانشین ستارخان و مسوول مستقیم گرسنگان تاریخ برای کم کردن روی هاشمی رفسنجانی در انتخابات شرکت کرد. وی که به عنوان یکی از ریاضی دانان برجسته کشور، عضو انجمن ریاضی هندوستان و برنده المپیادهای ریاضی سالهای 1375 تا 1384 در جهان شناخته می شود، گفت: اميد من جلب آراي 70 درصدي مردمي است كه مخالف هاشمي هستند. وی بدون اینکه نگاهی به آینه بیندازد، اعلام کرد: با حضور هاشمي در انتخابات شانس پيروزي كانديداي مخالف وي افزايش يافته است. وي با اشاره به يك نظرسنجي گفت: اكثر 64 درصد از واجدين شرايط در انتخابات اعلام كرده اند كه مطلقا به هاشمي راي نخواهند داد اما اميد ما جلب آراي 70 درصدي مردمي است كه با انديشه هاي هاشمي مخالف هستند. و من بدين ترتيب 50 درصد شانس پيروزي دارم.
بدین ترتیب بود که تاریخ ریاضیات دچار آلودگی های فراوان شد و مسوولان امر ناچار به استفاده از سیفون شدند.

لکن من هم سانسور
معلوم نیست کی اپوزیسیون است؟ کی پوزیسیون است؟ کی مخالف است؟ کی دشمن است؟ کی سانسور می کند؟ کی سانسور می شود؟ رضا زواره ای عضو ثابت و دائم و غیرقابل تعویض شورای نگهبان و کاندیدای ریاست جمهوری برای همه عمر نیز ثبت نام کرد. وی در کمال شگفتی( با کمال خرازی فرق دارد) گفت: صدا و سيما من را سانسور كرده و چون فكر مى كند كه اظهارات من افراد مورد نظر آنها راتحت الشعاع قرار مى دهد، من را از ميان نامزدهاى انتخابات كنار گذاشته است.

موسسه غیرانتفاعی شورای نگهبان
در تمام دنیا کشوری را نمی توانید پیدا کنید که فقط به مدارس خصوصی اش بگویند غیرانتفاعی، و در تمام دنیا قانونی پیدا نمی کنید که در آن منظور از مردان، زنان هم باشد. سخنگوی شورای نگهبان مدتی قبل اعلام کرد منظور از رجال نسوان هم هست، معلوم نیست اگر منظور از رجال نسوان هم هست، چرا نوشته اند رجال؟
در انتخاباتی که گفته می شود زنان حق انتخاب شدن ندارند، 81 زن به عنوان نامزد انتخابات ثبت نام کردند. اعظم طالقانى دبيركل جمعيت زنان انقلاب اسلامى پس از ثبت نام در انتخابات رياست جمهورى گفت: هر كسى كه انگيزه اثرگذارى در جامعه داشته باشد سعى مى كند مسؤوليت پذير باشد.

ثبت نام با اعمال شاقه
ذبیح الله بخشی، معروف به حاجی بخشی پیرمرد حزب اللهی که سالها مسوولیت بدنام کردن نظام را برعهده گرفته و به شایستگی از عهده آن برآمد، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد. وی که همزمان با ثبت نامش تمام وزارت کشور را به هم ریخته بود، نوید داد که در دوران ریاست جمهوری اش آرامش را به ارمغان بیاورد. وی گفت‌ دلش‌ براي‌ ايران‌ مي‌تپد. وی که علاقه خاصی به اتم و کلیه موضوعات اتمی دارد، گفت‌: هر ايراني‌ يك‌ اتم‌ است‌ و مغز جوانان‌ ما اتم‌ است‌. حاجي‌ بخشي‌ اضافه‌ كرد: يك‌ چكه‌ خون‌ دارم‌ كه‌ اگر قسمت‌ شود در راه‌ رهبر و مردم‌ اهدا مي‌كنم‌. وي‌ که بی سواد است، اعلام کرد که اعضای كابينه‌ خود را از افراد تحصيلكرده‌ انتخاب می کند. آگاهان پرسیدند: پس خودت چی می شی؟ وی در پاسخ به اینکه با امريكا رابطه‌ برقرار مي‌كند يا نه؟ گفت‌: با مردم‌ امريكا بد نيستم‌ اما در مورد امريكا با من‌ حرف‌ نزنيد. وی به زور اعلام کرد: آزادى آرى آرى ولى بى بندوبارى خير. وی برای اثبات این جمله می خواست همه را کتک بزند. در اثر ثبت نام حاجی بخشی ستاد انتخابات وزارت کشور سه و نیم میلیارد تومان آسیب دید و سه نفر بشدت زخمی شدند.

اصغرزاده: سکس و خشونت
اصولا دانشمندان معتقدند بخش سکس و خشونت در مغز بشر( این نکته در مورد کسانی که حاوی شیئ مذکور هستند گفته شده، قبلا از سوء تفاهم عذر می خواهم) در فاصله کمی با همدیگر قرار دارند، مثلا به خشونت سبیل دکتر فریبرز رئیس دانا و مواضع جذاب و سکسی او در رفت و آمد میان اصلاحات و محافظه کاری دقت کنید. ابراهیم اصغرزاده جذاب ترین و لطیف ترین باقیمانده دانشجویان پیرو خط امام که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است، اعلام کرد: محتاج حمايت حزب خودم نيستم. این موجود دوست داشتنی که از طرف حزب خودش هم رای نیاورده است، امیدوار است از سوی احزاب مخالفش مورد حمایت قرار بگیرد. وی گفت: من به اعضاي حزب همبستگي هم گفته ام كه مختارند در انتخابات از من دفاع كنند يا نكنند. خبرنگاري از اصغرزاده پرسيده بود، شما كه مورد حمايت حزب منتسب به خودتان نيستيد چگونه انتظار داريد كه مردم با رأي دادنشان از شما حمايت كنند؟!

به نفع هيچ كس كنار نمى روم
این شعار اکثر کسانی است که در انتخابات اخیر اعلام کرده اند که برای رضای خدا و حفظ نظام و نجات مردم می خواهند رئیس جمهور شوند. سردار قالیباف نظامی و پلیسی که از اینکه نظامی خوانده شود بسیار ناراحت می شود ولی نظامی است، ثبت نام کرد. وی که در دوران استریپ تیز خود به سر می برد هر روز که می گذرد از خشونت یک ماه قبل چهره و لباسش کاسته شده و به لطافتش افزوده می شود. وی که بی شباهت به لئوناردو دی کاپری یو نیست، در روز ثبت نام با كاپشن و شلوار اسپرت شيرى رنگ و ساعت مچى قوه اى ديروز چهره اى متفاوت از خود را به تصوير كشاند. وی که می خواست جذاب به نظر برسد، گفت: امروز روزی زيبا است، وقتى امروز براى ثبت نام آمدم، احساس خوبى براى خدمت به من دست داد. منتظر مشيت الهى هستم و اميدوارم بتوانم به وظيفه خود در قبال مردم به خوبى عمل كنم. وى در پاسخ به سؤالى در خصوص احتمال حضور نظاميان در كابينه خود گفت: هيچ كس را نمى آورم و استفاده نمى كنم. خبرنگارى گفت: آيا درست است كه يك نظامى دستور مى دهد و دستور مى گيرد. اليباف پاسخ داد اصلاً قبول ندارم، تازه نظامى حرف هم گوش مى كند. قالیباف که یک ماه است دارد پدر خودش را درمی آورد که اثبات کند نظامی نیست، گفت: من به نظامى بودن افتخار مى كنم.

احمدی نژاد: قالیباف قبل از خشکشوئی
تو را بخدا این قدر به این مظلوم دست و رونشسته بد و بیراه نگوئید، همین احمدی نژاد را یک هفته بگذارید توی تشت وایتکس و خوب بشورید، می شود قالیباف. احمدی نژاد وقتی وارد وزارت کشور شد با همان لباس تیره همیشگی آمده بود، وقتی از او پرسیدند: داری کجا می ری؟ گفت: دارم می رم... خبرنگاران گفتند: از همین صداقتشه که خوشمان می آد.
خبرنگارى از احمدى نژاد پرسيد: على رغم برخى از كانديداها كه هنگام ثبت نام لباس روشن به تن داشتند، چرا شما لباس تيره به تن كرده ايد؟ گفت: معتقدم مسؤولان و دولت نبايد براى مردم نقش بازى كنند و نمايش دهند، وی در پاسخ به این سووال که چرا همانند ساير كانديداهاى اصولگرا از رنگ روشن در پوشش خود استفاده نمى كنید؟ گفت: روشن بپوشيم مى گوييد چرا، تيره بپوشيم مى گوييد عجب آدمى...
نکته اساسی: به نظر من احمدی نژاد مهم ترین چهره این انتخابات است، تعداد آرای او دقیقا همان تعداد آراء واقعی حامیان حزب الله در کشور است.

مرد لر با عینک پنسی
من می میرم فقط برای عینکش. مهدی کروبی که برای انتخابات عکس بدون عمامه خوش تیپی روی سایتش گذاشته است، بعد از ثبت نام در وزارت کشور با خبرنگاران حرف زد. این کاری است که اصولا کروبی می کند.
وی گفت: اولين بارى كه اعلام كردم به ميدان مى آيم، برنامه هايم را كه همان تشكيل دولت مقتدر است اعلام كردم و دولت مقتدر من، دولتى است كه همه خوبى ها در آن هست و با همه بدى ها، زشتى ها و كاستى ها مبارزه مى كند.
آگاهان معتقدند احتمال انتخاب کروبی به عنوان رئیس جمهور از همه رقبایش بیشتر است، چون او تنها کسی است که می خواهد دولتی تشکیل دهد که خوب است، بقیه اینقدر آدمهای بیخودی هستند که می خواهند دولتی تشکیل دهند که بد است. وی در مورد اینکه رد صلاحیت می شود، با همان حالت لر عصبانی گفت: من را ردصلاحيت كنند؟!

آشتی ملی و ابراهیم یزدی
در حالتی که همه کاندیداها در حال تندروی هستند و کسی اصلا شعار وحدت و آشتی نمی دهد و همه می خواهند جوری خودشان را نشان بدهند که انگار تنها رهبر اپوزیسیون هستند، تنها کاندیدایی که معلوم و واضح و مبرهن است که صلاحیتش رد می شود، اعلام کرد که: تنها راه‌ بيرون‌ رفتن‌ از شرايط‌ فعلي‌ آشتي‌ ملي‌ است. یزدی در پاسخ به کسانی که معتقد هستند كه نهضت آزادي از جايگاه مردمي برخوردار نيست، گفت: پس نبايد از تاييد صلاحيت ما نگران باشند!

معین آمد، ثبت نام کرد و رفت
دکتر مصطفی معین همراه با الهه‌ كولايي‌ و شكوري‌راد ثبت نام کرد. معین که معلوم نبود چرا از حضور میرحسین موسوی استقبال می کند، گفت: اطلاع‌ دقيقي‌ از آخرين‌ ديدگاه‌هاي‌ مهندس‌ موسوي‌ ندارم ولي‌ از حضورش‌ استقبال‌ مي‌كنم. معلوم نیست معین چطور از کسی که اطلاع دقیقی از آخرین دیدگاههایش ندارد استقبال می کند. معین که یک هفته پیش وقتی اعلام شد میرحسین موسوی برای انتخابات خواهد آمد گفته بود که به نفع موسوی کنار خواهد رفت، با گذشت یک هفته و بدون اینکه اتفاق جدیدی افتاده باشد، اعلام کرد: با موسوی رقابت می کنم.

میرحسین نیامد
میر حسین موسوی برای ثبت نام نیامد. وی به نظر می رسید که کاملا به فکر مردم بوده است، اما گفت: جز براي رضاي خدا اين تصميم را نگرفتم.

هاشمی آمد
خوب آمد که آمد، به من چه آمد، در مورد هاشمی و کاندیداها فردا در ادامه این مطلب همه چیز را خواهید خواند.

این 1010 نفر
مطابق‌ آخرين‌ آمار وزارت‌ كشور يك‌ هزارو 10 نفر ثبت‌نام‌ كردند كه‌ از اين‌ تعداد 921 مرد و 81 زن‌ درخواست‌ كانديدا شدن‌ به‌ وزارت‌ كشور دادند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22630

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روزشمار انتخابات، این هزار و ده نفر، سیدابراهیم نبوی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008