چهارشنبه 5 اسفند 1383

چفیه گوارا: گزارش تصویری از بروکسل


جمعیت اعتراض کننده به حضور بوش هم گروههای کم سن و سال و جوان بودند و هم پیرمردهایی که به نظر می رسید عمری را در زندگی چپ گذرانده اند، بخشی از معترضین هم کسانی بودند که در اعتراض به اروپای جدید واحد تظاهرات می کردند.

سفر بوش به بروکسل مثل سفرش به همه جای اروپا با واکنش شدید روبرو شد. معمولا در سالهای اخیر رئیس جمهور آمریکا یا به خاورمیانه سفر می کند، که معمولا او را یک ارتش همراهی می کند، یا اینکه به اروپا سفر می کند، که در این حالت مردم اروپا علیه حضور او اعتراض می کنند. بروکسل در مدت دو روز اقامت جرج بوش و همراهانش به حالت حکومت نظامی کامل درآمد. پلیس، که تقریبا چیزی شبیه ارتش بود، تمام خیابانهای شهر را بطور کامل در کنترل خود داشت و همزمان آسمان شهر نیز با هلیکوپترهای پلیس کنترل می شد. در حاشیه این سفر و این اعتراض نکاتی چند قابل توجه است:

1) جمعیت اعتراض کننده به حضور بوش هم گروههای کم سن و سال و جوان بودند و هم پیرمردهایی که به نظر می رسید عمری را در زندگی چپ گذرانده اند، بخشی از معترضین هم کسانی بودند که در اعتراض به اروپای جدید واحد تظاهرات می کردند.
2) دو گروه چپ ها و طرفداران محیط زیست( سبزها)، که بنظر می رسد یک گروه هستند، در تظاهرات نقش فعال داشتند. از پرچم های سبز طرفداران محیط زیست، تا پرچم داس و چکش و چه گوارا و مائو از یکسو و پرچم های فلسطین، عراق و ایران از سوی دیگر وجود داشت. تنها پرچمی که دیده نمی شد پرچم بلژیک بود که بنظر می رسد اگر زمانی کسی آنرا در دست بگیرد سریعا به طرفداری از نژادپرستی متهم می شود.
3) انواع خلاقیت برای ضایع کردن پرچم آمریکا و مسخره کردن بوش و کوندالیزا رایس به کار برده شده بود. شعارهای ضدآمریکایی حول محور تروریست بودن آمریکا، قاتل بودن بوش، فاشیست بودن دولت آمریکا و ضدیت با جنگ دور می زد.
4) تعداد معدودی از کردها و عراقی های طرفدار بوش جرات کردند و برای خیرمقدم گفتن به بوش پلاکاردهایی را در دست گرفتند. این افراد در اطراف سفارت آمریکا حاضر شده بودند.
5) پلیس کاملا شهر را در کنترل داشت، در منطقه شومان( محل اتحادیه اروپا) و جنب پارک سنکانتر و همینطور مقابل سفارت آمریکا در خیابان اصلی بروکسل، پلیس با ایجاد یک خط حائل کاملا جدی و مستحکم تظاهرکنندگان را کنترل می کرد. البته تظاهرکنندگان هم مثل انسانهای متمدن فقط شعار می دادند و می زدند و می رقصیدند و بعد که کمی از مدنیت خارج شدند تعدادی قوطی آبجو و بطری خالی آبجو به طرف پلیس پرتاب کردند. پلیس به قول خودمان تا بن دندان مسلح بود و از سپر و کاسکت و باتوم و سایر وسائل کسب ابهت استفاده می کرد. تمام کوچه های منطقه عبور و مرور سران کشورهای اروپا و بوش توسط پلیس بسته شده بود و هیچ اتومبیلی بدون حساب و کتاب امکان رفتن به جاهای ممنوع شده را نداشت. در تمام مدت رفت و آمد در شهر جریان داشت. ایستگاههای مترو که به محل تظاهرات می رفت بسته بود و ملت تظاهرکننده برای رفت و آمد پیاده راه می رفتند. شهر در تمام این مدت چهره ای کاملا دگرگون داشت. آدم تفاوت پلیس مقتدر و پلیس وحشی را می فهمید، پلیس کاملا همه چیز را در کنترل داشت.
6) تقریبا هیچ کس از کسانی که در خیابان دیده می شدند یا با تلویزیون های مختلف بلژیک مصاحبه می کردند از سفر بوش رضایت نداشتند و از اینکه بوش به بلژیک آمده است اعلام ناراحتی می کردند، نکته جالب اینکه من فکر می کنم اگر کسی در خیابان به بن لادن توهین می کرد حتما همه به او راسیست می گفتند، اما فحش دادن به بوش تبدیل به یک سنت اروپایی شده است.
7) اکثر جمعیت تظاهرکننده غیر عرب بودند و با وجود جمعیت فراوان عرب ها و مسلمانان در بروکسل تعداد عرب ها به نسبت اروپایی ها بسیار کمتر بود، یکی وسط کار سراغ ما آمده بود و می پرسید شما هم بلژیکی نیستید؟ جمعیت حاضر از همه نوع ملیتی برخوردار بودند، نکته مهم اینکه بسیاری از بلژیکی ها و سایر اروپایی ها با چفیه و سایر علائم و نشانه های ضدآمریکایی در میان تظاهر کنندگان حاضر شده بودند.
8) گروهی از ایرانیان به شکل سازماندهی شده علیه حضور بوش در تظاهرات شرکت کرده بودند، این گروه اکثرا چپ های قدیمی و مثل سایر ایرانیان از مخالفین جمهوری اسلامی بودند.



تصویر چه گوارا، سیاستمداری مطمئن و مورد اعتماد همگان که هم خوش تیپ بود و هم با مرگ خویش همگان را مطمئن کرد که هرگز به کاسترو یا استالین تبدیل نخواهد شد، اصولا کاسترو هم هیچ وقت استالین نشد، بیچاره! تازگی ها زمین هم خورد. چه گوارا دیگر نشانه چپ نیست، بلکه نشانه اعتراض است، البته اگر کمی دقت کنیم خود چپ هم دیگر نشانه چپ نیست بلکه نشانه اعتراض است...


پرچم عراق به نشانه اعتراض به سفر بوش به اهتزاز درآمده است. کدام عراق؟ صدام بهتر است یا علاوی؟ یا آیت الله سیستانی؟ یا اصولا آمریکا از همه بدتر است...


یک خانم معترض و بهت زده، یک بادکنک قرمز و چند چیز قرمز دیگر


تصویری از تظاهرات بلژیکی ها در پارک سنکانتر، فکر می کنم مجموع تظاهرکنندگان سه یا چهار هزار نفر و تعداد پلیس ها حدود پنج یا شش هزار نفر بودند.( تمام آمارها از مرکز آمار ایران است.)


یک بانوی عرب معترض، دیدن چفیه می تواند آدم را حسابی عصبی کند، گاهی هم می تواند عصبی نکند.


برف بر سر تظاهرکنندگان نشست، سربازها را از عراق بیرون ببرید!


بوش، به خانه ات برگرد! بلژیکی ها اصولا دوست ندارند بوش در بروکسل بماند، چون احتمالا ماندنش در بروکسل باعث افزایش قیمت اجاره خانه خواهد شد. البته بوش به هر کجا می رود به او همین را می گویند و اصولا من نمی دانم با وجود اینکه همه می دانند که بوش به آمریکا برخواهد گشت چرا اینقدر برای برگشتنش به آمریکا تاکید می کنند.


اعتراض در سرما، تظاهرکنندگان به دوربین ما پشت کرده اند، البته بهتر بود ما می رفتیم و از مقابل جمعیت عکس می گرفتیم، ولی قبل از ما پلیس به آنجا رفته بود و عکس هم نمی گرفت.


جمعیت تظاهر کننده پشت یک دیواره فلزی با سیم های خاردار کنترل شده اند، این طوری بهتر است.


سبزها، قرمز ها، ارکستر معترضین و پیدا کنید مرد عرب را


بوش و مک دونالد و کوکاکولا و غیره، همه باید بروند!


پلیس آن سوی خیابان جلوی ساختمان اتحادیه اروپا ایستاده است، از صبح تا شب، در کمال سکوت و خونسردی. پلیس به اعتراض گوش می کند و حمله نمی کند و جر نمی دهد و دستگیر نمی کند.


جرج بوش را هرجا دیدید دستگیر کنید!
یک تظاهرکننده دربدر به دنبال بوش است. اصولا قیافه بوش برای دست انداختن و کاریکاتور ساختن خیلی قابلیت دارد، بیچاره!


پارک سنکانتر در بروکسل، تظاهرکنندگان با لباس حیوانات دارند می روند تا با شرکت در تظاهرات عیله بوش به او بگویند: ای بیرحم! تو زندگی را برای حیوانات هم دشوار کردی، چه رسد به انسان، ای بی شرف!


یک پسر جوان و نجیب اروپایی: چفیه گوارا


او یک دختر موقرمز بلژیکی است که پس از پایان اعتراض به حضور بوش می خواهد به خانه شان برود، چون برنامه تمام شده است.


مجسمه بلاهت، عفریت جنگ، بوش مرگ را فریاد می کند.
انتخابات عراق و افغانستان هم با دخالت نظامی آمریکا برگزار شد، سوریه قرار است تحت فشار آمریکا لبنان را تخلیه کند، مردم عراق می توانند بدون صدام نفس بکشند و زندگی کم وحشتی داشته باشند. مردم بلژیک هم می توانند هرچقدر دوست دارند مجسمه بوش بسازند.
جالب است! بوش یکی از رهبران دنیاست که برخلاف صدام و حافظ اسد و کیم ایل سونگ مجسمه اش را فقط برای مسخره کردن می سازند.


آنها می زنند و می خوانند و لباس رنگی می پوشند و به جرج بوش اعتراض می کنند.


هوا سرد است و معترضین آتش روشن می کنند تا خودشان را گرم کنند و در ضمن به اعتراض شان هم ادامه دهند، اعتراض اینجوری حال می دهد( در اینجا ما لات می شویم.)


دو تظاهر کننده نسبتا همرنگ در مقابل ساختمان اتحادیه اروپا، دختر برای اعتراض به وضع حجاب در ایران و افغانستان روسری اش را برداشته و پسر برای اعتراض به ممنوعیت حجاب در فرانسه موهایش را پوشانده است.


گروه ارکستر معترضین به بوش


به خودت پارس کن، ای جرج بوش پدرسگ!


چند ایرانی با پرچم ایران در اعتراض به سفر بوش به بروکسل

نکته قابل توجه: لطفا از عکس ها با ذکر ماخذ استفاده کنید.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18649

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چفیه گوارا: گزارش تصویری از بروکسل' لينک داده اند.

چفیه گوارا: گزارش تصویری از بروکسل
ابراهيم نبوي گذارشي از بروكسل به مناسبت ورود بوش تهيه كرده كه جالبه (نيمه نصمه طنز!)
Daily Link
February 23, 2005 10:35 AM

Copyright: gooya.com 2008