پنجشنبه 5 آذر 1383

این سه مرد مسعود بهنود


چهل و ششمین مراسم سالگرد درگذشت داریوش فروهر و پروانه فروهر در میهمانخانه فروهر برگزار شد. در این مراسم عباس امیر انتظام که در سن صد و دو سالگی به سر می برد و عزت الله سحابی که بیشتر عمرش را در زندان گذرانده است، همراه با سایر کسانی که در خانه فروهرها بودند برگزار شد.

امروز پنجشنبه پنجم آذرماه 1423 هجری شمسی مطابق با 25 نوامبر 2044 میلادی، خبرهای یک هفته را به اطلاع می رسانیم

این سه مرد
کتاب این سه مرد، نوشته مورخ و قوام السلطنه شناس معاصر، مسعود بهنود هفته پیش به مناسبت سی و دومین جشن تولد پنجاه و پنج سالگی بهنود منتشر شد. کتاب این سه مرد گفتگو با سه زندانی ملی مذهبی است که تازه بیست سال بعد از اینکه دستور آزادی شان داده شد، آنها را از زندان آزاد کردند، رضا علیجانی یکی از این سه زندانی در خاطراتش گفته است: زندانبان به ما گفت شما آزادید، ولی چون کلید در زندان گم شده بود، ما بیست سال اضافی کشیدیم. هدی صابر، زندانی دیگر گفته است: در مورد من اختلاف نظر وجود داشت. آنها معتقد بودند من باید آزاد شوم، اما می گفتند از زندان نباید بیرون بروی. یک زندانبان هم در مدت سی چهل سالی که من زندانی بودم آنقدر به من عادت کرده بود که تهدید کرد اگر مرا آزاد کنند خودش را می کشد. تقی رحمانی در خاطراتش گفته است: چند نظر مختلف وجود داشت. قاضی به من گفت باید ده سال در زندان بمانی، اما بازجو معتقد بود بعد از دو سال من باید آزاد شوم، از طرفی زندانبان بند عمومی نظرش این بود که من باید سه ماه و یک روز زندان بکشم، ولی آقا تقی کارمند حفاظت دم در اوین می گفت من باید اعدام شوم. همین اختلاف نظرها بود که باعث شد کار ما بیست سال طول بکشد.

انتشار رمان- خاطره این سه مرد باعث سروصدای زیادی در میان منتقدین شد. آنها گفتند این کتاب بهترین رمان نوع تاریخ نویسی سوررئالیستی جادوئی بهنود است و آنرا با رمان های این سه زن، این سه دختر، این سه پسر و این سه نامرد مقایسه کردند. بهنود در جایی گفته است. من این کتاب را تقدیم می کنم به دوست از دست رفته ام سید ابراهیم نبوی که وقتی من نوجوان بودم طنز می نوشت و خاطرات دوران قوام السلطنه را برایم تعریف کرد.

میهمانخانه فروهرها
چهل و ششمین مراسم سالگرد درگذشت داریوش فروهر و پروانه فروهر در میهمانخانه فروهر برگزار شد. در این مراسم عباس امیر انتظام که در سن صد و دو سالگی به سر می برد و عزت الله سحابی که بیشتر عمرش را در زندان گذرانده است، همراه با سایر کسانی که در خانه فروهرها بودند برگزار شد. پرستو فروهر در حالی که به سختی صحبت می کرد، اعلام کرد: ما خواستار اجرای عدالت هستیم، نه انتقام. میهمانخانه فروهر( خانه سابق فروهرها) از سی و هفت سال قبل محل برگزاری مراسم بود که از بیست سال قبل شرکت کنندگان چون پیر شده بودند و برای رفت و آمد آمادگی کافی نداشتند در همان خانه اقامت کردند و این محل به میهمانخانه فروهرها تغییر نام داد.


انتخابات ریاست جمهوری
کمپین تبلیغاتی حزب دموکرات مشارکت ، حزب جمهوریخواه کارگزاران و حزب سوسیال محافظه کار موتلفه برگزار شد. زهره آقاجری دبیرکل حزب دموکرات مشارکت اعلام کرد که خواستار اجرای قوانین است. وی گفت در کشور امروز ایران همه آزادی های سیاسی وجود دارد، ولی مردم هیچ قانونی را رعایت نمی کنند. وی گفت جوانان ما دیگر بخاطر مبارزه سیاسی زندانی نمی شوند، بلکه در هنگام عبور از خیابان می میرند. آندره ی رفسنجانی سخنگوی کارگزاران اعلام کرد ما احتیاج به آزادی اقتصادی داریم. وی گفت: پسته های ما فریاد می زنند ما را صادر کنید. سید محمد عبدالله بادامچیان سخنگوی موتلفه گفت: ما باید شرایط را به دوران مصدق برگردانیم تا بتوانیم یک بار دیگر انتقام آن دوره را بگیریم. لازم به یادآوری است که تا کنون از 67 حزب و گروهی که در کشور وجود دارند 62 حزب انتخابات را تحریم کرده اند. همچنین اوستا پیروز یزدی سخنگوی حزب هخامنشیان اعلام کرد: ما در روز انتخابات به توزیع جهانی شکلات و آب نبات خواهیم پرداخت و همه همدیگر را ماچ می کنیم. نسترن افشاری سخنگوی دانشجویان گفت: ما با بقیه مخالفیم.

تعلیق و انرژی هسته ای
آژانس جهانی انرژی اتمی طی اطلاعیه ای ایران را مجبور کرد که تعلیق را هرچه سریع تر رها کند و به غنی کردن اورانیوم بپردازد. ایران اعلام کرده است که ما چون قول دادیم دیگر تولید نمی کنیم، حتی به زور.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15130

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'این سه مرد مسعود بهنود' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008