دوشنبه 17 فروردین 1383

در هفته گذشته اتفاق افتاد


خبرهای هفته گذشته را از ابراهیم نبوی می شنوید هر هفته می توانید برنامه در هفته گذشته اتفاق افتاد را از رادیو دویچه وله بشنوید. متن این برنامه در صفحه خبرها خواهد آمد. برای شنیدن برنامه این هفته نبوی در...

خبرهای هفته گذشته را از ابراهیم نبوی می شنوید

هر هفته می توانید برنامه در هفته گذشته اتفاق افتاد را از رادیو دویچه وله بشنوید. متن این برنامه در صفحه خبرها خواهد آمد.

برای شنیدن برنامه این هفته نبوی در رادیو دویچه وله اینجا را کلیک کنید.

اظهارات هاشمی شاهرودی در مورد پاکسازی قوه قضائیه، ماجرای دعوا میان شهردار برلین و تهران در مورد قربانیان میکونوس، نظرات آژانس انرژی اتمی در مورد نیروگاه اصفهان، لغو سفر نلسون ماندلا به ایران، اتهامات وارده بر انصافعلی هدایت و رقابت انتخاباتی در آمریکا مهم ترین خبرهای هفته گذشته بود.

پاکسازی در قوه قضائیه
هاشمی شاهرودی رئیس ایرانی الاصل عراقی تبار یا رئیس عراقی الاصل ایرانی تبار قوه قضائیه ایران در یک اظهار نظر شگفت انگیز گفت: پاکسازی قوه قضائیه از مهم ترین مطالبات مردم است. به دنبال این اظهارنظر موجی از شگفتی در ایران بوجود آمد. آگاهان احتمال می دهند که یکی از اتفاقاتی که خواهم گفت یا همگی آنها به زودی رخ بدهد:
1) احتمالا هاشمی شاهرودی قرار است برود و رئیس قوه قضائیه عراق بشود.
2) مرتضوی قرار است به سرعت مرجع تقلید و سپس جانشین رئیس قوه قضائیه شده و ضمنا با رهبری نیز فامیل شود.
3) خاتمی از این هم برکنارتر خواهد شد.
4) نمایندگان مجلس ششم برای پاکسازی قوه قضائیه از مجلس اخراج تر می شوند.
5) روزنامه ها تعطیل می شوند تا قوه قضائیه روند پاکسازی را بخوبی طی کند.
6) انتشار کتاب و تولید فیلمهای سینمایی ممنوع می شود تا پاکسازی قوه قضائیه به سرعت انجام شود.

میکونوس و هلموت هوفر
به دنبال تصمیم شهردار برلین مبنی بر در نظر گرفتن لوح یادبود قربانیان میکونوس در برلین شهردار تهران به شهردار برلین هشدار داد. شهردار برلین که همجنسگرا و از دید شهردار تهران خودش واجب القتل است، اعلام کرد که از این تصمیم منصرف نمی شود. آگاهان معتقدند که احتمالا شهردار تهران برای تلافی مجسمه هلموت هوفر تاجر آلمانی که در سفر به ایران دستگیر و متهم به برقراری رابطه نامشروع با یک زن ایرانی شده بود در میدانی در تهران نصب خواهد کرد. احتمالا مجسمه هلموت هوفر یا عضو شریف وی که دور آن سیم خاردار کشیده خواهد شد، نصب می شود. قرار است نام این میدان، میدان ناموس یا میدان غیرت گذاشته شود.

نیروگاه اصفهان و انرژی اتمی
سخنگوی آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که ایران بهره برداری از تاسیسات تبدیل اورانیوم را آغاز کرده است. آگاهان سه راه حل را پیش بینی می کنند:
1) اگر ایران بخواهد از بمب اتمی استفاده کند، تصمیم گرفتن در این مورد با توجه به اینکه در ایران همه حق دخالت دارند و هیچکس قدرت تصمیم گیری ندارد، بنابراین بیست سال طول می کشد تا تصمیم گرفته شود.
2) اگر ایران بخواهد جلوی تولید بمب هسته ای و نیروگاه هسته ای را بگیرد هم نمی تواند، چون به نظر می رسد هرکدام از جناح های سیاسی برای خودشان یک نیروگاه مستقل دارند و همیشه کشف یک نیروگاه به معنی کشف بقیه آنها نیست.
3) اگر همین بازی که فعلا هست ادامه پیدا کند، از همه بهتر است، چون ایران صدها برابر فایده ای را که ممکن بود از انرژی هسته ای ببرد در سال گذشته با تحت فشار قرار گرفتن زیان کرده است.

ماندلا، زندانی ابدی
نلسون ماندلا، قهرمان آفریقایی مبارزه با بی عدالتی و استبداد که سالها در آفریقای جنوبی زندانی بود و قرار بود اخیرا به ایران سفر کند، سفر خود را لغو کرد. ماندلا گفت: من نمی خواهم دوباره به زندان بروم.

پنج اتهام یک هموطن آذری
انصافعلی هدایت خبرنگاری است در تبریز که از سال گذشته به عنوان یک خبرنگار مطرح ایرانی شناخته شده است. وی کارهای زیر را انجام داده است.
هدایت مدتی به اتهام همراهی با تظاهرات دانشجویی تبریز دستگیر و زندانی شد. وی از مراسم قلعه بابک گزارش تهیه کرد و آنرا برای نشریات، رادیو و سایت های اینترنتی فرستاد. بعد دستگیر شد و با مشت و لگد بخش هایی از بدنش آسیب دید. بعد وضعیت خودش را در نامه ای سرگشاده به خاتمی نوشت. بعد هم انگار که می خواهد به پارک برود، به برلین رفت و در اجلاس جمهوریخواهان شرکت کرد و در همانجا پول کارهای خبری را که با رادیو ها می کرد، گرفت. در ضمن در اجلاس برلین با عده ای حرف زد و مثل هر ایرانی دیگری که حرف می زند در مواردی پیش می آید که به رهبری توهین کند، او نیز در مورد سیاست ایران حرف زد. در نتیجه اتهامات زیر به او وارد شد:
پان ترکیسم: یعنی دادن گزارش از تبریز
گرفتن پول از بیگانگان: طبیعتا آدم پول همکاری خبری با رادیو فردا را نمی تواند از جامعه روحانیت مبارز تهران بگیرد.
ارتباط با ضد انقلاب: جوری حرف می زنند که انگار خدای ناکرده آدم باحالی مثل انصافعلی هدایت از جمهوریخواهان کمتر ضدانقلاب است.
جاسوسی: انصافعلی هدایت در برلین اعلام کرده بود که مردم آذربایجان آذری حرف می زنند.
اهانت به رهبری: به نظر شما آیا آدم می تواند در مورد شرایط کنونی ایران حرف بزند، اما در آن به رهبری اهانت نکند؟

جدال تبلیغاتی در آمریکا
با نزدیک شدن فصل انتخابات آمریکا، خراب کردن نامزد رقیب در دستورالعمل جناح های سیاسی شرکت کننده در انتخابات آمریکا قرار گرفت. در مورد جرج دبلیو بوش این کار چندان دشوار نبود. چون با کمی دقت هر کسی می تواند با گفتن خصوصیات طبیعی بوش او را خراب کند. لازم نیست شما کار خاصی بکنید، خودش خراب می شود. دموکراتها برای تبلیغ علیه بوش بر نقاط ضعف شخصیتی وی دست گذاشتند. چند مورد قابل توجه را ذکر می کنیم:
1) جرج بوش موقع ملاقات با دیگران از جایش زیاد تکان می خورد.
2) درست در هنگامی که کسی انتظار ندارد به این و آن حمله می کند.
3) سر میز مذاکره چوب شور و پاپ کورن می خورد.
4) دکمه های کتش را نمی بندد و به همین دلیل همیشه سرما می خورد.
5) به جای اینکه کتاب بخواند همه اش فیلم نگاه می کند و جلوی خارجی ها آبروی پدر و مادرش را می برد.

چند خبر پراکنده
طبق اعلام مسوولان نیروی انتظامی تصادفات نوروز نسبت به سال گذشته 11.7 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر پیتر یوستینف بازیگر بزرگ سینمای جهان بدون اینکه ربطی به مسائل ایران داشته باشد در سن 82 سالگی درگذشت. رئیس جمهور سنگال که مستقیم از سنگال به تهران آمده بود و به هیچ جای دیگر سفرنکرده بود، گفت: پیشرفت های ایران تحسین برانگیز است. جشنواره نزدیکی در دوردست با حضور هنرمندان ایرانی داخل و خارج کشور در برلین برگزار شد. با ضایع کردن مجدد مایلی کهن وی باز هم برکنار شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6220

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در هفته گذشته اتفاق افتاد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008