سه شنبه 4 فروردین 1383

در سال 1382 اتفاق افتاد، سيد ابراهيم نبوي


... و بالاخره سال به پایان رسید. مراسم چهارشنبه سوری که همیشه در دوره قدرت نداشتن اصلاح طلبان برگزار می شد، در دوره قدرت پیداکردن محافظه کاران با رقص و آواز در تهران برگزار شد.
nikan-kowsar.gif
هر سال من و نیکان (نیک آهنگ کوثر) کتابی در می آوردیم به نام در سال 1377 اتفاق افتاد و در سال 1378 اتفاق افتاد و... تا سال 1380 را هم منتشر کردیم. این کتابها مجموعه طنزهای من بود و مجموعه کاریکاتورهای نیکان درباره اتفاقات سال. حالا من در بلژیک هستم، یا به قول بچه ها در پاریس و نیکان در کانادا است. من این نوشته را به دوست عزیزم نیک آهنگ کوثر تقدیم می کنم.

[کاريکاتورها از نيک آهنگ کوثر]

boosh-kowsar.jpg

صدام باید برود
اصولا انقلاب به هر حال صادر می شود، انقلاب ایران نیز به سرعت صادر شد. اما برای آدمی مثل بوش که کتاب خواندن یکی از سخت ترین کارهای دنیاست، بیست سال طول کشید تا این نابغه دوران معاصر جمله تاریخی امام خمینی را بخواند. امام گفته بود: صدام باید برود. بوش این جمله را خواند، کمی می خواست فکر کند، اما ترجیح داد مشاورینش به جایش فکر کنند. و آنگاه آمریکایی ها برای ساقط کردن عراق راه افتادند. حمله آمریکا به عراق در مدتی کمتر از یک ماه به نتیجه رسید. و حدود سه هزار نفر تلفات داشت. در روز سیزده بدر سال گذشته طبق آمار اعلام شده توسط پلیس راه ایران سه هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند.
نکته مهم آمریکایی – عراقی: از بوش پرسیدند: چی شد که به کربلا آمدید؟ گفت: امام حسین طلبیده بود. پرسیدند: می خواهید به ایران هم بروید؟ گفت: اگر امام رضا بطلبد.

journalism-kowsar.jpg

دستگیری نویسندگان و پرونده پورزند
سالی که نکو بود از همان بهار با احضار گروههای نویسنده و سینماگر و ژورنالیست به دادگاههای مختلف آغاز شد.
سردبیران و مدیران مسوول را گرفته بودند. کم کم نوبت نویسنده های سیاسی شد، آنها را هم احضار کردند. بعد نوبت نویسنده های هنری و ادبی و سینمایی شد. بعد چون روزنامه ای باقی نمانده بود، گیر دادند به اینترنت و نویسندگان اینترنتی را گرفتند. سینا مطلبی زندانی شد. کامبیز کاهه و سعید مستغاثی و غیره زندانی شدند. دیگر کسی باقی نمانده بود. در اواخر سال چون کسی باقی نمانده بود، مجبور شدند خودشان را بگیرند، بعد از چند روز پیام فضلی نژاد آزاد شد.

تورنتو یا سوربن؟ مساله این نیست
و سرانجام در اوایل سال گذشته قاضی مرتضوی که دوران لیسانس و فوق لیسانس خود را با بستن مطبوعات ایران و زندانی کردن روزنامه نگاران طی کرده بود و پروژه پایان نامه مطبوعات ایران را در طول دوران تحصیلی اش انجام داده بود، تصمیم گرفت برای صادر کردن قوه قضائیه ایران تحصیل خود را در دانشگاههای فرنگ ادامه دهد. وی ابتدا تصمیم گرفت به مرکز نفوذ اسلام در قطب شمال( کانادا) برود، اما دانشگاه آن کشور با ورود او مخالفت کرد، بعدا تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به پاریس برود، اما دانشگاه سوربن هم با رفتن او به آن کشور مخالفت کرد. سرانجام مرتضوی تصمیم گرفت پروژه تحقیقاتی اش را در مورد اینترنت در تهران ادامه دهد.

مذاکره با آمریکا
با حمله آمریکا به عراق بحث مذاکره با آمریکا به زور جدی شد.
معلوم و مشهود شد که کسی با مذاکره با امریکا مخالف نیست.
اما، چپ ها عامل آمریکا بودند، بنابراین نباید با آمریکا مذاکره می کردند.
کارگزاران چپ ها را کنار گذاشتند تا خودشان با امریکا مذاکره کنند.
راست ها، چپ ها و کارگزاران را کنار گذاشتند تا خودشان با آمریکا مذاکره کنند.
محسن رضایی به وین رفت، فریدون روحانی به پاریس، صادق خرازی هم در همان پاریس ماند که وقتش برای رفت و آمد تلف نشود. در هر وزارت خارجه یک خرازی لازم است که کارهای آن یکی خرازی را انجام دهد.
مهم ترین مخالف برقراری رابطه ایران با آمریکا در سال گذشته، اروپایی ها بودند.

eteraf-kowsar.jpg

من اعتراف می کنم، پس من هستم
چند روز بعد از راه افتادن اولین شبکه تلویزیونی در ایران در سال 1345 اولین اعترافات تلویزیونی پخش شد.
اصولا جمهوری اسلامی هم پس از انقلاب وقتی دید از تلویزیون می شود برای پخش اعترافات تلویزیونی استفاده کرد، به فکر حفظ تلویزیون افتاد.
پنج سال قبل حکومت به این نتیجه رسید که پخش اعترافات تلویزیونی فایده ندارد و کاری عاقلانه نیست.
در سال گذشته پخش اعترافات تلویزیونی در دستور کار قرار گرفت، چون مسوولان تلویزیونی و قضایی مطمئن بودند که این کار غیرعاقلانه و بی نتیجه است.
برای اولین بار در طول تاریخ سیاسی جهان یک حکومت افرادی را فقط برای اعتراف کردن و پخش اعترافات شان از تلویزیون دستگیر کرد. این کار شبیه انتخاب بازیگر فیلم توسط کارگردان است.
جمهوری اسلامی بازیگر نیست ولی بازیگران را دوست دارد.

خاتمی خاتمی، تا انقلاب مهدی(عج) استعفا استعفا
از اوایل سال شایعه استعفای خاتمی جدی شد. در ابتدا خاتمی دلش می خواست استعفا بدهد، اما اصلاح طلبان جلویش را گرفتند، بعدا اصلاح طلبان خواستار استعفای خاتمی شدند، اما محافظه کاران جلوی او را گرفتند. در طول سال گذشته جلوی خاتمی گرفته شده بود. بالاخره خاتمی تصمیم گرفت استعفا بدهد، اما دلایلش را نمی دانست، بنابراین گروهی از صاحبنظران جمع شدند و دلایل استعفای خاتمی را به او گفتند. در حال حاضر رئیس جمهور هفته ای سه بار استعفا می دهد و ابطحی و رمضانزاده هفته ای سه بار استعفای او را تکذیب می کنند.

internet-kowsar.jpg

وب سایت، وب لاگ، مسدود باید گردد
حکومت در سال گذشته به این نتیجه رسید که برای توسعه سیاسی ایران باید مصرف اینترنت افزایش یابد. برای این کار ابتدا سوبسید دادند تا قیمت کامپیوتر ارزان شود، ولی فایده ای نداشت. بعد سرعت اینترنت را بالا بردند تا دسترسی راحت تر شود و کاربران به اینترنت جذب شوند، ولی بازهم فایده نداشت. بعد قیمت دسترسی به اینترنت را پائین آوردند تا مردم به آن جذب شوند، اما باز هم فایده نداشت. در پایان تصمیم گرفتند جوانان را از یک راه منطقی به اینترنت جذب کنند. برای این کار اینترنت را فیلترگذاری کردند و امکان دسترسی به اینترنت را کم کردند. با این کار همه به طرف اینترنت هجوم آوردند. موج راه انداختن وب سایت ها و وب لاگ های ممنوعه با موضوعات تند سیاسی و ضد مذهبی و سکسی ملی شد و دولت موفق شد جوانان را به اینترنت جذب کند.

نقض حقوق بشر در ایران
تا سال 1382 دلایل مشخصی وجود داشت که حقوق بشر در ایران نقض شده است، اما یک دلیل مشخص دیگری هم وجود داشت که باعث می شد کسی به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض نکند. اسم این دلیل سید محمد خاتمی بود. در سال 82 سازمانهای حقوق بشر که می خواستند به دلیل خاتمی به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض نکنند، هر چه گشتند موفق نشدند خاتمی را پیدا کنند، بنابراین به طور طبیعی ایران به نقض حقوق بشر متهم شد. در طول سال گذشته قوه قضائیه دائم اعلام می کرد که قصد اعدام هاشم آغاجری و افسانه نوروزی و بعضی از آشوبگران خیابانی را دارد، و از این طریق باعث می شد که همه محکومش کنند، اما واقعیت این بود که قوه قضائیه نمی خواست این افراد را اعدام کند، بلکه با زرنگی تمام می خواست حیثیت حکومت را در سطح جهان از بین ببرد که الحمدالله موفق هم شد.
توضیح واضحات: برای یافتن موارد نقض حقوق بشر در ایران فقط لازم است به سخنرانی ها و مصاحبه های سران کشور توجه شود. کار بیشتر ضرورت ندارد.

85 سال زندان
سن متوسط نیروهای ملی مذهبی دستگیر شده شصت تا هفتاد سال بود. آنها بدون هیچ دلیلی دستگیر و بعضی از آنها بدون هیچ دلیلی آزاد شده بودند و افراد زندانی آنها در مرخصی بین زندان گاهی به سفر خارجی می آمدند و برای ایرانیان سخنرانی می کردند، در همان ماههای اول سال جمعا به 85 سال زندان محکوم شدند. نتیجه صدور این حکم طبق معمول ریختن بقایای آبروی جمهوری اسلامی بود. حکم مذکور اجرا نشد. گروهی زندانی شدند. گروهی زندانی نشدند. یک روز قیر نبود. یک روز قیف نبود. یک روز هم قاضی رفته بود مرخصی.

مانتوی تنگ و کوتاه، اعدام باید گردد
با فرارسیدن فصل تابستان برادران حزب الله متوجه شدند که زنان در ایران وجود دارند و علاوه بر آن لباس هم می پوشند. و فهمیدند( معمولا این عمل توسط برادران حزب الله سالی یک بار انجام می شود) که مانتوهای زنان در طول جنبش اصلاحات سال به سال آب رفته و کوتاه تر می شود. در نتیجه مسوولان نظامی، نیروی هوایی، نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی انتظامی، وزارت بازرگانی، وزارت دفاع، قوه قضائیه، شورای نگهبان و شورای تشخیص مصلحت نظام جمع شدند و دستور طولانی شدن مانتوها را صادر کردند. شهر تهران در طول تابستان شاهد یک جنگ چریکی، خیابانی ناشی از کوتاه و بلند و تنگ و گشاد شدن مانتوها بود.

الهی الهی الهی، الهی من بمیرم.....
اصولا اگر قرار باشد موسسه ای به نام اسلام گستر کنسرت موسیقی برگزار کند، به نظر شما از کدام خواننده برای کنسرت دعوت می کند؟ طبیعی است: خواننده محبوب و ستاره شهیر شرق، جواد یساری.
الهی الهی الهی، الهی من بمیرم، بمیرم که شاید بیایی دستاتو بگیرم
کنسرت جواد یساری توسط موسسه اسلام گستر در تهران برگزار شد. البته انتظار هم نمی رفت که کنسرت پینک فلوید در تهران برگزار شود. اصولا یک نکته مهم این است که نیروهای اصولگرا و در مجموع جمهوری اسلامی علاقه خاصی به پدیده های جواد در طول تاریخ از خود نشان داده است. منتظریم که با آزاد شدن صدای زن اولین کنسرت سوسن در مهدیه تهران برگزار شود.

شریعتمداری: گاو
حسین شریعتمداری، مدیر مسوول و سردبیر کیهان و سایر روزنامه های راست و صدا و سیما و قوه قضائیه و گروه حماس و مدیر روابط عمومی القاعده( واحد تهران مرکز) و غیره، که همواره شناخت عمیقی نسبت به ماهیت مجلس در جمهوری اسلامی داشته، اما تفاوت مجلس ششم را با سایر مجالس قبلی نمی دانست، در یک اظهارنظر مطبوعاتی به نمایندگان مجلس گفت: گاو. در پی این اظهارنظر مجلس شدیدا اعتراض کرد. اما این اعتراض مثل بسیاری از اقدامات مجلس به نتیجه نرسید.

شهرما، خانه آنها
کرباسچی شهرداری باعرضه بود و کار می کرد، و به همین دلیل برکنار و زندانی شد و به دلایل دیگر آزاد شد. الویری سابقه مدیریت داشت و انقلابی بود، ولی گیج و بی عرضه بود، به همین دلیل زیاد با مخالفت سران کشور مواجه نشد. حسن ملک احمدی با عرضه و خوش تیپ و پولدار بود، ولی جلوی کارش را گرفته بودند و امکان کار نداشت. با آمدن شورای شهر جدید که نماینده محافظه کاران بود، شهرداری به نام احمدی نژاد روی کار آمد که همه اشکالات شهرداران قبلی را نداشت: کار نمی کرد، عرضه نداشت، سابقه مدیریت نداشت، پولدار نبود، خوش تیپ نبود، در عوض چفیه داشت. با آمدن شهردار جدید مشکلات تهران حل شد و شهرتهران به مدینه فاضله سران کشور تبدیل شد. یک آشغالدانی بزرگ.

نا آرامی های ماه خرداد
معمولا در ایران اتفاقات زمانی که باید نمی افتد، درعوض زمانی که نباید می افتد. از اوایل خرداد ناآرامی هایی شهر تهران را فراگرفت. و به سرعت به شهرهای دیگر هم کشیده شد. مردم هروقت بیکار می شدند به خیابان می آمدند و به حکومت اعتراض می کردند، اما چون این حرکت ها رهبری مشخصی نداشت به نتیجه مشخصی هم نرسید، به تدریج گروهی در داخل و خارج شروع به رهبری این حرکتها کردند، مردمی که به خیابان آمده بودند نگاهی به رهبرانشان کردند و گفتند: اینه؟ و بعد رفتند توی خانه و دیگر بیرون نیامدند. در طول ناآرامی های ماه خرداد صدها نفر دستگیر شدند، لباس شخصی ها دانشجویان را مورد حمله و گاز و چماق و فحش و سایر کارهایی که بلد بودند( لاکن اینطور نیست که هیچ کار بلد نباشند) قرار دادند. با فرا رسیدن روز هجده تیر مراسم مربوطه در لس آنجلس و کشورهای اروپایی برگزار شد و خبر آن در تهران پیچید.
توضیح: در سالهای قبل این مراسم در تهران برگزار می شد و خبر آن در لس آنجلس و کشورهای اروپایی می پیچید.

لنگه کفش سیندرلای قوه قضائیه
خبر مرگ زهرا کاظمی خبرنگار کانادایی ایرانی تبار همزمان با تنش های خرداد و تیر در سراسر جهان پیچید. بررسی ها حاکی از این بود که علت مرگ زهرا کاظمی برخورد یک جسم سخت به سر زهرا کاظمی بوده است. اما قوه قضائیه معتقد بود که زهرا کاظمی به جسم سخت برخورد کرده است. روزنامه لیبراسیون اعلام کرد که این جسم سخت، لنگه کفش مرتضوی(سیندرلای قوه قضائیه) بوده است. در پی این اتفاق شورای بررسی تشکیل شد و قرار شد پای مناسبی برای لنگه کفش مذکور پیدا شود. پرونده زهرا کاظمی در طول سال گذشته درجریان بود و برای اینکه این پرونده مشکلی پیدا نکند مسوولان امر آنرا در یک کمد مطمئن گذاشته و در آنرا قفل کرده اند و قرار است به زودی( تا قبل از حمله آمریکا به گینه بیسائو) پرونده بررسی شود. یکی از مهم ترین مسائلی که بعد از پرونده زهراکاظمی پیش امد این بود که دولت کانادا به عنوان کشور متبوع زهرا کاظمی تصمیم گرفت که در دفاع از ایرانیان ساکن این کشور با دولت ایران برخورد سختی انجام دهد، اما بعد از گذشت مدتی این تصمیم عوض شد و قرار شد به جای آن دولت کانادا با ایرانیان متقاضی مهاجرت و پناهندگی در کانادا برخورد سختی انجام دهد.


براي مطالعه ادامه مطلب اينجا را کليک نماييد.

مطالب ديگر:

5 فروردین » در سال 1382 اتفاق افتاد، بخش دوم
دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5906

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در سال 1382 اتفاق افتاد، سيد ابراهيم نبوي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008